Hoe ging het met de fractie?

Onze fractie zat vanaf maart 2014 t/m maart 2018 in de gemeenteraad, om Heerhugowaaard zo sociaal mogelijk te maken.

In 2013 ging de afdeling voortvarend van start, met plempvolle bijeenkomsten Heel de Mens in het buurthuis, en met andere cursussen. We gingen er voor!

Foto: SP Heerhugowaard / Nelly Wuis
V.l.n.r.:
Corry Plug (commissie maatschappelijk), Ane Duijff (voorzitter, later fractie voorzitter), Jakob Wedemeijer (fractie voorzitter), Thierry Degreef (raadslid), Arthur van Bottenburg (penningmeester), Cor Hoekstra (raadslid en organisatie secretaris), Martin Ooms (comm. stadsontwikkeling). [Alex Seeger (comm. middelen) staat er niet bij].

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 haalden we, als nieuwkomer!, 10,9% van de stemmen. Dat resulteerde in 3 van de 31 zetels, de 4e van 12 partijen in de raad.

SP-raadsleden storten de vergoeding die zij ontvangen (minus hun onkosten) in de partijkas; en ontvangen een beperkt deel terug.
Dat draagt er in hoge mate aan bij, dat de SP veel campagnes, scholingen en acties kan financieren. Zo maken we tevens duidelijk dat politici geen zakkenvullers hoeven te zijn.

Al rap kon de fractie aan de slag. de bezuinigingen op de WMO hield de sociale gemoederen flink bezig. Samenwerking met de betrokken groepen in "Comité Welzijn" betekende volle zalen. Zoveel samenwerking met maatschappelijke organisaties had tot nu toe geen andere partij gedaan in Heerhugowaard. Daarmee werd een duidelijk signaal naar de coalitie en het college geveven, en werd kaalslag voorkomen.

Foto: Sp Hhw

Er werden in 2014 legio moties en amendementen ingediend, weinig haalden de eindstreep. Ook doordat er al toezeggingen werden gedaan, dus sukses zonder aangenomen motie.

Zo ging dat ook in 2015
Ook nu werden kleine successen gehaald, vooral indirect. Ach, via contact met de inwoners en college problemen oplossen, dat lukt ook, maar je haalt 't nieuws er niet mee.
Helaas haakte de fractievoorzitter Jakob wegens drukte op zijn werk af (later zijn werk ingeruild voor wethouder in Eindhoven). Ane volgde hem op.

Kleine winst in 2016
Langzamerhand raken ook andere partijen er van doordrongen, dat de salarissen in de gemeenschappelijke verbanden (regelingen) ook aan onze normen dienen te voldoen.
En dat we ook buiten de grenzen van de gemeente moeten kijken.

Foto: SP HHW

Onze Anti-TTIP motie werd na lang debatteren aangenomen.

Plus en min in 2017
In de raad kregen we regelmatig achteraf gelijk. Vooral als onze oude, niet aangenomen moties, werden verbouwd door de coalitie, en dan wel werden aangenomen.
Door actief met de bewoners samen te werken, wonnen we veel sympathie, maar helaas niet altijd de strijd. Zelfs meer dan 1000 handtekeningen van omwonenden konden een misbouw aan de van Duivenvoordestraat niet tegenhouden.
Ook door onze samenwerking met de Volkstuinvereniging, en door druk te houden op het college, werd eindelijk na jaren een nieuw complex "in de steigers" gezet.
Helaas konden we het dure en onzalige plan om een dubbele tunnel onder het spoor te leggen, niet tegenhouden. De coalitie was zo slim om de 1-mans fractie van GroenLinks naar HOP te laten hoppen, om de CDU en PvdA de coalitie te laten steunen. Daarmee was de oppositie altijd in de minderheid, en geldt de dictatuur van de meerderheid.

Ook liep het minder goed af in de fractie, wat in de zomer 2017 resulteerde in een afsplitsing van 1 van de 3 raadsleden, en dus de positie van de fractie verzwakte.
Ook de animo onder de leden bleek dusdanig tanende te zijn geworden, dat we bij de verkiezingen in 2018 geen combinatie bestuur/fractie/meedenkers meer konden bemensen. Zetels (3 / 4 ?) halen zou vast wel lukken, maar 't werk verzetten, dat zou dan niet meer gaan. Voor de raads- en commissieleden was het motto "Zitten op het pluche alleen doen we niet", en daarmee was het 1e SP raadsavontuur in Heerhugowaard voorbij.

Hebben we resultaat gehad?

Als je naar onze speerpunten kijkt, is het mager.

Wat waren onze Speerpunten Wat kwam er van terecht
1. Niet gelukt.

2. Niet gelukt.

3. Niet gelukt.

4. Niet gelukt, wel is het "sentiment" gunstig veranderd.

5. Op sommige gebieden gelukt.

Als je verder kijkt, hebben we van een kalme raad een levendige raad gemaakt, zijn er slechte punten niet doorgegaan of flink afgevlakt.

Wordt hopelijk in 2022 vervolgd .... met een frisse nieuwe start.

• We hebben 100x zoveel gezegd als wat hier staat
  • We hebben 1000x zoveel geschreven
  • We hebben 100000x zoveel gelezen
  • We hebben maar 1 partij!

Ane Duijff, 23-03-2018