Groot Prinsjesdag Protest in Den Haag 17 sept 2022

18 september 2022

Groot Prinsjesdag Protest in Den Haag 17 sept 2022

Foto: SP

Zaterdag 17 sept waren we met ruim 3000 mensen op de Koekamp in Den Haag bijeen om onze SP koopkracht eisen kracht bij te zetten tegen dit enorm slechte sloopkabinet van VVD, CDA, D66 en CU.

Tientallen door de SP gratis beschikbaar gestelde bussen reden vanuit het hele land naar Den Haag waaronder ook volle bussen uit o.a. Enkhuizen, Hoorn, Schagen, Dijk en Waard en Haarlem.

Naast SP fractieleider Lilian Marijnissen die deze protestdag leidde waren er ook diverse andere sprekers van o.a. FNV, Ouderenbond KBO Brabant, Studentenbond, Woonbond, 50+ 1e kamerlid Martin van Rooijen en hoogleraar fin. Geograaf Ewald Engelen namen het woord. Ook cabaretier Teun van de Elzen gaf aan dat wij wel een minister voor Armoedebestrijding hebben maar dat een minister voor rijkdom bestrijding véél harder nodig is. De Woonbond gaf aan dat huren zeer snel bevroren moeten worden en huursubidies omhoog moeten voordat het te laat is. Uitwonende studenten zijn boos omdat zij geen energietoeslag krijgen en in de kou gezet worden.

Financieel Geograaf en Hoogleraar Ewald Engelen riep op om de al 40 jaar gaande klassenstrijd nu te gaan intensiveren, want zo kan het absoluut niet langer. Het is nu een strijd op leven en dood geworden. Oppositiepartijen in Den Haag moeten snel gaan stoppen met het “constructief” meedenken aan oplossingen, maar moeten “effectief” zaken gaan oplossen. Strijd tegen zichzelf verrijkende mensen zoals CEO’s, bestuurders en andere labbekakkers en hun hebzucht moeten we véél harder aan gaan pakken.

Wilma Schrover van de Ouderenbond KBO Brabant gaf aan dat dit kabinet per omgaande moet stoppen met het doordrukken van de voor jong en oud veel onzekerheid brengende nieuwe Pensioenwet. Laten zij hun verlies nemen en nu een verstandige beslissing nemen om geen immens nieuwe ramp te gaan veroorzaken.

Ook 1e Kamerlid Martin van Rooijen van 50+ gaf aan álles op alles te gaan zetten om deze grote onzekere wet voor de toekomst van zowel jong als oud te zullen gaan tegenhouden en adviseert ons allen om bij de Statenverkiezingen maart 2023 tegen de coalitiepartijen te gaan stemmen.

Veel bijval kregen we ook van politieke partijen vanuit Frankrijk, Griekenland, Turkije, België en Duitsland.

De SP zet dit grote protest met hun noodplan voort met verdere actie’s. Hou de SP website in de gaten!

Kijk naar ons actuele strijdplan en doe mee: https://kostenomlaag.sp.nl/

Kijk hier terug naar ons Prinsjesdag protest: https://www.sp.nl/nieuws/2022/09/wat-mooi-prinsjesdagprotest