Drukke bijeenkomst over stationsgebied

18 november 2016

Drukke bijeenkomst over stationsgebied

Foto: SP

Het was op 17-11-16 een drukke bijeenkomst in de raadszaal. Een hearing, georganiseerd door de SP, Burgerbelang, PvdA en Senioren Heerhugowaard. Waarin wij het gesprek aangingen met de ondernemers en bewoners van het stationsgebied over de ondertunneling bij het stationsgebied.
Er kwamen interessante gezichtspunten uit, voor, tegen, en alternatieven. Zodat er in de Raad c.q. het college goed (beter ...) kan worden nagedacht.
Dat vonden wij beter dan een plan presenteren waar nog wat kan worden aangepast.
Dan kan het college nadenken over deze forse investering...

Foto: Martin Ooms

Reacties

Zuiver uit belangstelling hoe wethouder STAM de verkeerssituatie over de Zuid-Tangent vanaf West-tangent naar de provinciale weg zou willen oplossen ben ik naar de voorlichting bijeenkomst geweest van 1 december in restaurant De Zandhorst.
De gemeente vroeg ook specifiek haar inwoners om suggesties en meedenken.
Ik zou ook wel een bijdrage willen leveren aan de discussie.

Opvallend was dat er van de drie mogelijke alternatieven eigenlijk maar één voorstel echt aan bod kwam.
Een voorstel waar achteloos met cijfers werd gestrooid van naar ik mij herinner, gemeentelijk deel ca. 16 miljoen plus gewenst deel van Provincie en NS van ca. 10 miljoen en dan tel ik daar heel simpel 4 á 5 miljoen aan planschade welke de bedrijven gaan claimen wegens verminderde bereikbaarheid met de daarmee samenhangende waardedaling.

We praten hier over een stukje weg van nog geen 500 meter en dus praten we over een investering van ca. € 60.000,-- per strekkende meter.
Kijkt u ook regelmatig naar het TV programma, 't kan niet waar zijn ?
Ca. € 600,-- per inwoner ofwel hoeveel jaren moet de OZB worden verhoogd om dit te kunnen betalen?

30 miljoen investeren om nog geen 500 meter verder weer in de rij te moeten staan terwijl je tegelijk, met de oplossing van wethouder Stam, op andere plaatsen nog veel meer problemen introduceer. De extra kruispunten, de verkeersdrukte op Umbriëllaan en het verlies van vele, meer dan noodzakelijke parkeerplaatsen.

Iedereen is wel gefocust op het realiseren van een tunnel maar is dat wel een goede oplossing wat het investeren van 30 miljoen rechtvaardigt??

Wat is er eigenlijk aan de hand met de zuid-tangent?

Ik steek vaak de Zuid-Tangent over op diverse tijdstippen maar eigenlijk is er alleen een probleem op de vroege ochtend tussen half 8 en 9 uur en tussen 4 en half 6.
De overige tijdstippen is het nooit druk en kan je gemakkelijk oversteken met fiets, per voet en het autoverkeer.
Laten we ons nog eens goed de vraag stellen, waar zijn we eigenlijk mee bezig en hoe groot is het probleem nu eigenlijk.
Ik denk dat als dit zogenaamde probleem zich in de grote stad zou voordoen dan was er niet eens sprake van een probleem maar van een gebruikelijke verkeerspiek op de drukke uren.

Als er al sprake is van een onwenselijke verkeers problematiek dan is meer spreiding van het verkeer een betere optie.
Door gemaakte m.i. Niet juiste gemeentelijke beslissingen in het verleden zitten we nu met de gebakken peren.
Waarom moest Middenwaard alleen maar worden afgevoerd op de Zuid-tangent? Voorheen waren en minimaal 3 ontsluiting mogelijkheden.
Eén ontsluiting op de Zuid-Tangent geeft obstipatie op de piekuren/dagen en dat werkt door richting provinciale weg. Ga hier eerst eens wat aan doen.
Maak een extra ontsluiting in plan Beveland richting Westerweg, verleng bijv. de Abe Bonnemaweg, heropen desnoods de Middenweg richting Alkmaar, maak een aftakking van de Middenweg richting De Vork/de Vaandel.
En nog niet zo lang geleden kon men nog een wegtracé maken vanaf de West-tangent, langs het voormalige Hoogoven hotel/ gevangenis en plannetje Scherpenheuvel richting de Vaandel.
Ofschoon daar jarenlang grond en ruimte voor was gereserveerd heeft het vorige gemeentebestuur helaas bewust besloten, net als bij het bosplan met de Oost-tangent, toch grond te verkopen aan jeugdzorg.
Hoewel nu een stuk moeilijker, zijn er m.i. desalniettemin mogelijkheden om die extra ontsluiting daar aan te leggen.

Stop echter niet zo belachelijk veel geld in een ondertunneling die er voor zorgt dat je een paar honderd meter weer in de file staat.
Hoe meer je het verkeer spreid des te minder noodzaak voor een tunnel.

NS gaat met de vertramming van het spoor er nog steeds van uit dat ze stoppen bij Alkmaar en niet bij Heerhugowaard.
De Provincie heeft nog maar recent het kruispunt van de Westerweg verbetert en een fietstunnel aangebracht, echter de Provincie wil wel het aantal aftakkingen op de Westerweg verminderen. Hoe valt dat te rijmen met het oppeppen van kruispunt bij de Edisonstraat.

Mijn suggestie is, verspreid/ verdeel het verkeer meer, en heel belangrijk, maak d.m.v. slagbomen het doorsteken van verkeer van o.a. Stationsplein richting Bevelandseweg en idem tussen Industriestraat en Gildestraat op de spits tijdstippen onmogelijk. Hierdoor haal je de angel uit de verkeersopstopping in de spits.( voor de duidelijkheid slagbomen in de middenberm)
Buiten de spits laat je de situatie zoals die nu is (slagbomen dan weer omhoog) met hoogstens een beveiligde voet- fietsers oversteekplaats.(verkeerslicht) tussen Stationsplein en Bevelandseweg.
Idem kruising Industriestraat / Gildestraat.
Rijkswaterstaat sluit toch ook bepaalde wegstromen af op bepaalde tijdstippen!
Dit moet hier ook kunnen en dan is het grootste knelpunt weggenomen.

De aanwezigheid van de spoorbomen reguleert tevens dat er teveel verkeer ineens richting Broek op Langedijk gaat.
Laat je namelijk teveel verkeer te snel richting Langedijk gaan dan verstopt het daar totaal.
Langedijk kan dat verkeer niet verwerken.
Momenteel staat er o.a. s'avonds al een file vanaf de Westerweg tot aan Langedijk, de Dorpsstraat, resp. rotonde. Als die file nog langer wordt dan stroopt het tzt op de Zuid-Tangent nog meer op en wordt het mogelijke voordeel helemaal teniet gedaan.

Het kiezen van voorgestelde oplossingen en de tijdelijke afsluiting, betekent tevens dat de Zuid-tangent steeds berijdbaar en bereikbaar blijft en er dus niet één tot twee jaar uit moet.
Hoe groot is de economische schade dan? En waar moet het verkeer dan heen?
Het grote voordeel is tevens dat je bij wijze van spreke morgen kan beginnen.

En zelfs uit een voortgaande discussie zou blijken dat er coûte que coûte een tunnel moet komen dan kan je met mijn voorstel tegen relatief weinig kosten de twee kruispunten van het Stationsplein/ Bevelandseweg en Industriestraat/Gildestraat op de spitstijden tijdelijk afsluiten waardoor de doorgang wordt verbeterd.

Tot op heden stelt de gemeente vaak, dat ze geen of onvoldoende geld heeft voor zorg, voor verenigingen, voor bijv. kleedkamer verbeteringen SVW, luchtverbeteringen voor scholen, voor onderhoud van groen enz. enz. overal wordt op beknibbeld.
Als die 30 miljoen beter wordt besteed dan wordt Heerhugowaard een fijn leefbare gemeente.

M.vr.gr.
C.H. Bos