5 april 2016

Foto: SP Hoorn

SP-Noord-Holland-Noord zegt “NEE”

Dat de SP keihard, maar goed onderbouwd, “NEE” zegt tegen het Associatieverdrag EU-Oekraïne, mag inmiddels duidelijk zijn – afgelopen zaterdag 2 april trokken enthousiaste actievoerders van de Noordhollandse afdelingen in onze regio er op uit, om dit nogmaals in verschillende steden kenbaar te maken.

SP’ers uit Enkhuizen, Hoorn, Castricum, Schagen, Heerhugowaard en Alkmaar waren deze zaterdag op pad om het winkelend publiek in deze steden duidelijk te maken waarom zij woensdag 6 april a.s. toch vooral moeten gaan stemmen, en dan natuurlijk ook nog het liefst “NEE” te stemmen.
Op deze dag mogen we namelijk via een referendum onze mening geven over het in werking treden van het Associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne.

Hoewel het “JA”-kamp deze laatste week nog veel moeite doet om zand in de ogen van de “NEE”-stemmers te gooien, met allerlei onzinnige argumenten om toch maar met het verdrag akkoord te gaan, merkte de SP-ploeg op straat toch veel weerstand tegen het verdrag. Niet om de ‘gewone burgers’ van Oekraïne, want men vindt ook in grote getale dat de mensen daar op een sociale manier geholpen moeten worden. Maar dit verdrag, dat Oekraïne langzaam de EU binnen leidt, is alleen maar goed voor de multinationals en de rijke machthebbers. Bovendien is militaire samenwerking met het land onwenselijk en gevaarlijk, maar ook onnodig.

De SP heeft veel energie gestoken in het voorlichten van de mensen over het komende referendum.
De campagnedag van 2 april was daarvan een hoogtepunt. Goed voor de zichtbaarheid van onze partij, goed voor de onderlinge samenwerking, maar vooral goed voor een krachtig “NEE”.
Want: “NEE” is toch echt beter voor Oekraïne, beter voor Europa en beter voor Nederland!