SP motie over zorgen om TTIP aangenomen

3 april 2016

SP motie over zorgen om TTIP aangenomen

Foto: SP

De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft een motie van de SP die mede was ingediend door D66, Burgerbelang en Nederland Duurzaam omtrent de zorgen over TTIP aangenomen.

De SP maakt zich al langer zorgen om het handelsverdrag van de EU en Amerika wat ook tot gevolg heeft dat standaarden zullen worden beperkt. Het wegnemen van handelsbeperkingen komt neer op het wegnemen van standaarden die juist bedoeld zijn om burgers te beschermen. Allerlei standaarden staan onder druk, bijvoorbeeld op het gebied van arbeidsvoorwaarden, duurzaamheid en veiligheid.

Ook kan door dit verdrag een zogenoemde ISDS procedure worden gevoerd. In deze procedure kunnen Amerikaanse bedrijven Nederlandse bedrijven aanklagen voor mogelijk torenhoge geldbedragen.

De tot standkoming van het verdrag verloopt zeer schimmig en ondemocratisch. De Tweede Kamer kan het proces nauwelijks controleren. Het is nog maar de vraag of nationale parlementen überhaupt goedkeuring
mogen geven.

De SP verzet zich hier tegen en wil de Nederlandse
rechtstaat beschermen tegen Amerikaanse toestanden. Met de motie uit de gemeente Heerhugowaard haar zorgen over dit handelsverdrag en de mogelijke gevolgen voor Heerhugowaard. De motie bevat namelijk een brief die aan de Tweede Kamer maar ook naar de Europese Unie zal worden verstuurd.

He partijgenoten,

Gefeliciteerd met deze aangenomen motie ! Kunnen jullie mij de tekst toesturen ? Alvast dank ! Geert Ritsema, Statenlid voor de SP in Noord Holland.

Jazeker