Thema-avond: "Stop werken zonder loon"

3 februari 2016

Thema-avond: "Stop werken zonder loon"

Foto: SP

SP en FNV krijgen steeds meer signalen dat uitkeringsgerechtigden worden uitgebuit en ingezet om betaalde banen te verdringen. Hoe is dat in Heerhugowaard? Op dinsdag 16 februari organiseert SP-Heerhugowaard in wijkcentrum De Horst een avond over dit onderwerp. Déjo Overdijk van het FNV komt met voorbeelden uit het hele land. De avond is bedoeld om te informeren maar zeker ook om ervaringen uit Heerhugowaard en omgeving te verzamelen. Aanvang 19.30 uur, toegang gratis, Adres: van Eedenplein 5, Heerhugowaard.

Iets terug doen
Heb je een uitkering? Dan wordt verwacht dat je daar iets voor terug doet. Dit wordt geregeld in de participatiewet. Deze wet is nu een jaar van kracht. Maar: hoe pakt deze wet uit voor zowel uitkeringsgerechtigden als mensen die (nog) een baan hebben? Er zijn verschillende meldpunten in het land waar ervaringen worden verzameld. Vanwege de misstanden die daarbij naar voren komen, is er een campagne gestart: “Stop werken zonder loon.”

Verkeerd effect
In de praktijk worden werkzoekenden steeds vaker ingezet om te werken zonder loon in banen die kort daarvoor nog wel werden betaald. De betaalde krachten werden ontslagen en de 'gratis' werknemers nemen hun plaats in. Als uitkeringsgerechtigden weigeren hier aan mee te doen, krijgen ze een korting op hun uitkering.

Kwalijk en uitzichtloos
Deze ontwikkeling zorgt er voor dat uitkeringsgerechtigden wel werken maar geen baan hebben. Zij krijgen geen salaris, hebben geen werknemersrechten, bouwen geen pensioen- en WW-rechten op. Zo worden uitkeringsgerechtigden zonder dat zij dat zelf willen, een bedreiging voor mensen die (nog) wel een baan hebben. Dit beleid zorgt er dus voor dat mensen met een betaalde baan hun baan kwijtraken en dat mensen zonder baan geen betaalde baan meer krijgen. Bedrijven zorgen zo voor meer werkloosheid en maken daarmee hun vijver voor gratis arbeidskrachten groter. Winsten groeien over de ruggen van uitkeringsgerechtigden. Dat schiet niet op.

Heerhugowaard
SP-Heerhugowaard en het FNV willen graag horen hoe het in Heerhugowaard en omgeving gaat. Zijn er bedrijven die bannen schrappen om vervolgens uitkeringsgerechtigden hetzelfde werk te laten doen? Hoe gaat de gemeente Heerhugowaard om met uitkeringsgerechtigden? Wordt vrijwilligerswerk geaccepteerd als tegenprestatie? Worden mensen gepusht om 'gratis' in bedrijven aan het werk te gaan? Iedereen met ervaringen over dit onderwerp wordt opgeroepen naar de avond te komen.

Foto: Dejo Overdijk

Campagne 'Stop werken zonder loon'
FNV-campagnemederwerkster Déjo Overdijk komt met schrijnende voorbeelden uit het zwartboek over dit onderwerp. Met haar voorbeelden en de verhalen uit de zaal gaan de deelnemers aan de avond met elkaar in gesprek over wat te doen tegen deze ontwikkelingen en wat mogelijk alternatieven zijn. De SP-fractie in de Tweede Kamer heeft een initiatiefwet ontworpen om werken zonder loon uit te bannen.

Er is een website  met feiten, oplossingen en verhalen.