Welzijn HHW strijdt door!

24 september 2014

Welzijn HHW strijdt door!

Er gingen al diverse drukbezochte actievergaderingen aan vooraf. Gisteren ging het eindelijk in de gemeenteraad over de aanbesteding van het welzijnswerk en de weigerachtige houding van de winnaar (Welschap) om personeel en activiteiten over te nemen. De publieke tribune deed zijn naam eer aan: Het zat weer stampvol

In een vorige raadsperiode heeft de gemeente besloten het Welzijnswerk commercieel aan te besteden. Een slechte beslissing omdat Welzijn niet voorwerp moet zijn van marktconcurrentie. De opdracht was nu om met enkele tonnen minder aan geld toch het welzijnswerk overeind te houden.

Er waren drie inschrijvers waaronder de huidige winnaar Stichting Welschap. De huidige welzijnsorganisaties (De Wering, Wonenplus en Kern8) stonden na vele jaren goed en nuttig werk buitenspel. Dat was op zich zelf zuur maar de huidige welzijnsorganisaties toonden zich goede verliezers en legden zich neer bij de uitslag.

Om alles in goede banen te leiden en het huidige personeel op basis van de wet en de CAO netjes over te dragen aan de winnaar werd contact opgenomen met Welschap. Tot aller ontsteltenis bleek Welschap in het geheel niet geïnteresseerd in de overname van de werknemers of de huidige netwerken van vrijwilligers en cliënten. De vrijwilligers en de cliënten moesten zich maar opnieuw aanmelden.

Wethouder van Diemen verergerde de situatie door in de gemeenteraad te beweren dat zij niets aan de situatie kon doen en partijen het maar onderling moesten uitmaken. Dat was reden voor SP en Senioren Heerhugowaard om ter plekke een actievergadering uit te roepen, die massaal bezocht werd. Meer dan 100 personen kwamen en uitten hun ongenoegen over de gang van zaken. Uiteindelijk besloten de oppositiepartijen Actiecomite Welzijn Heerhugowaard op te richten.

In een radiouitzending van Heerhugowaard-a-Life gooide de directrice van Stichting Welschap opnieuw olie op het vuur door aan te geven dat iedereen zich opnieuw

moet aanmelden en door te weigeren mooie initiatieven zoals TAS (Tiener Activiteitencentrum Schrijverswijk) over te nemen.

Het Actiecomite organiseerde zijn eerste demonstratie tijdens de commissievergadering van de gemeenteraad waar vrijwilligers en cliënten inspraken en demonstratief aanwezig waren. Ook Peter de Wit, vertegenwoordiger van de verliezende welzijnsorganisaties, sprak in waarbij hij verslag deed van de onbuigzame houding van Welschap. Hij kondigde een rechtszaak aan om Welschap te dwingen het personeel over te nemen.

Op 22 september 2014 werd onder leiding van Van Diemen nog een laatste bijeenkomst gehouden tussen de partijen om te zien of men het alsnog eens kon worden om het personeel over te laten gaan. Helaas is daar helemaal niets uitgekomen zodat een rechtszaak nu onafwendbaar is.

Inmiddels hadden de SP en de overige oppositiepartijen een motie ingediend waarbij aandacht werd gevraagd voor de cliënten en de vrijwilligers. Wethouder van Diemen uitte tijdens de behandeling van deze motie haar ongenoegen over de leiding van de verliezende welzijnsorganisaties en suggereerde dat deze organisaties hun werk op dit moment niet goed doen. De SP is van mening dat het buitengewoon onverstandig is om dergelijke uitlatingen zonder enig bewijs te doen. De tjokvolle zaal reageerde dan ook verontwaardigd.

Gelukkig werd unaniem de motie van de SP en de overige oppositiepartijen aangenomen. Daarbij spraken alle partijen zich uit voor een warme overdracht en werd de wethouderverzocht er op toe te zien dat de informatie van de cliënten wordt overgedragen en door Welschap contact wordt opgenomen met de vrijwilligers. Het Noord Hollands Dagblad concludeerde terecht in een artikel dat de wethouder het vertrouwen van de vrijwilligers en cliënten moet zien terug te winnen.

De SP is van mening dat er schandalig met het huidige personeel wordt omgegaan. De opzet van Welschap, om met een koude sanering aan de slag te gaan, is onaanvaardbaar. Zo ga je niet om met personeel dat soms 20 jaar of meer zich heeft ingezet voor Heerhugowaard. De SP heeft er dan ook alle vertrouwen in dat de rechter Welschap tot de orde roept en opdracht geeft al het personeel over te nemen. De SP vindt dat alle bestaande netwerken van vrijwilligers en cliënten gewoon moet worden overgenomen. De interpersoonlijke relaties die zijn ontstaan zijn van groot belang om te behouden. De insprekers bij de laatste gemeenteraadsvergadering hebben dat op indrukwekkende wijze duidelijk gemaakt.

Reacties

Mooi die motie, goed gedaan. En succes voor het actiecomitie met de rechtszaak voor het personeel.