Acties Welzijn gaan door!

5 september 2014

Acties Welzijn gaan door!

Na een succesvolle actievergadering was het opnieuw raak. Een vertegenwoordiger van de nieuwe welzijnsstichting Welschap kwam inspreken bij de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling. Dat was reden voor het TAS (Tiener Activiteitencentrum Schrijverswijk) om tot actie op te roepen.

Voor de vergadering begon hielden de jongeren en de vrijwilligers een demonstratie voor het gemeentehuis. Daarna ging de hele groep naar binnen om te luisteren  naar de andere insprekers die zich ook hadden gemeld.

Als eerste trapte Ragnhild Schildwacht af van TAS die een hartstochtelijk pleidooi hield voor het behoud van TAS. Zij stelde de vraag of het project van TAS wel overgenomen zou worden door de nieuwe stichting.
Daarna kwam Peter de Wit, vertegenwoordiger van Wonen Plus, aan het woord. Hij gaf verslag van het contact met stichting Welschap. Het was duidelijk dat er geen overdracht zou plaatsvinden. Welschap had daar geen oren naar. Welschap was ook allerminst van plan om de huidige 30 werknemers over te nemen alhoewel ze daartoe wel verplicht zijn op grond van de wet en CAO.  De Wit kondigde een rechterlijke procedure aan om Welschap te dwingen de huidige werknemers over te nemen.
Mevrouw Kersten van Welschap kwam als laatste aan het woord. Zij hield in eerste instantie een algemeen verhaal en ging niet in op alles wat TAS en Wonen Plus naar voren hadden gebracht. Maar daar trapten de gemeenteraadsleden niet in. Uiteindelijk wilde ze niet toezeggen dat TAS zou worden overgenomen en gaf zij aan dat Welschap de werknemers niet wilde overnemen. Als het toch zou moeten op grond van de wet zou Welschap de opdracht teruggeven aan de gemeente.  In het budget van Welschap is niet gerekend op 30 arbeidsplaatsen.

De SP vindt het schandelijk dat er op deze manier wordt omgesprongen met de vaste banen van de 30 werknemers. Door een truc wordt er op deze wijze gesaneerd en worden alle kennis en netwerken met vrijwilligers en cliënten van de afgelopen 20-25 jaar weggegooid. Het aanbesteden van Welzijnsdiensten is sowieso een kwalijke zaak maar dan ook nog op deze manier is te gek voor woorden.

Wij gaan dan ook door met alle andere oppositiepartijen en betrokken organisaties, werknemers, vrijwilligers en cliënten totdat de overdracht op een nette manier is gedaan of Welschap zich heeft teruggetrokken.