SP en Senioren Heerhugowaard verbijsterd over aanbesteding welzijnsdiensten

28 augustus 2014

SP en Senioren Heerhugowaard verbijsterd over aanbesteding welzijnsdiensten

B&W heeft besloten om de welzijnsdiensten aan Stichting Welschap te gunnen. Daarmee komt een einde aan een langdurige relatie met  de  Stichtingen  de Wering , Kern8   en Woning Plus Welzijn . De Stichtingen leggen zich neer bij deze aanbesteding maar schreven in een brief wel erg ongerust te zijn over het vervolg.

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 augustus jl. werden er vanuit door Senioren Heerhugowaard vragen gesteld over de positie van de cliënten, de vrijwilligers en de huidige werknemers na de overdracht. De beantwoording door wethouder van Diemen (D66)  was dermate koud en zakelijk dat de leden van de SP en Senioren Heerhugowaard na afloop ter plekke besloten een actievergadering uit te roepen.

Vanuit de Raad werd door verschillende fracties erop gewezen dat de nieuwe Stichting verplicht is op grond van de wet en CAO de werknemers van de Wering en de overige stichtingen over te nemen omdat er sprake is van een overgang van een onderneming. De wethouder antwoordde boudweg dat dat haar zaak niet was maar dat dit aan Stichting Welschap wordt overgelaten, die dit vooralsnog niet gaat doen. SP en Senioren Heerhugowaard vinden het onaanvaardbaar dat op deze manier met de rechtspositie van de werknemers wordt omgesprongen die zich vaak vele jaren hebben ingezet.  De gemeente heeft als lokale overheid en eindverantwoordelijke de taak om erop toe te zien dat de uitvoerders de wet en de CAO respecteren. De SP en Senioren Heerhugowaard  eisen dat de de gemeente zich zal inzetten zodat de huidige werknemers worden overgenomen door de nieuwe stichting.

Met betrekking tot de cliënten en de vrijwilligers werd vanuit de Raad opgemerkt dat de Stichting gedurende 30 jaar actief is in Heerhugowaard en een heel netwerk aan vrijwilligers en contacten heeft die het gevaar loopt verloren te gaan. De wethouder ontweek in de beantwoording dit argument. Voor SP en Senioren Heerhugowaard is dit volstrekt onvoldoende. De cliënten en de vrijwilligers zijn geen pionnen die je met een overeenkomst zomaar kan overdragen. De gemeente moet hier niet achterover leunen maar zich actief inzetten zodat er geen mensen tussen wal en schip vallen en geen vrijwilligers gedemotiveerd afhaken.

Als de wethouder achterover leunt en niet opkomt voor de belangen van de werknemers, cliënten en de vrijwilligers zullen SP en Senioren Heerhugowaard de handschoen oppakken.

De fracties roepen een actievergadering uit waarbij de werknemers, cliënten en vrijwilligers kunnen komen om hun zorgen te delen en plannen te smeden. Een ieder die zich betrokken voelt bij het welzijnswerk in Heerhugowaard is welkom om te komen om een bijdrage te leveren. De vergadering zal plaatsvinden op:

01-09-2014 om 17-18u in De Horst.