Actie SP bij congres Aedes

3 oktober 2013

Actie SP bij congres Aedes

SP Aedes 04 De SP (en ook afd. HHW) voerde 3 oktober actie bij de Jaarbeurs. Daar vond een extra congres van de vereniging van woningcorporaties Aedes plaats. De vereniging en het kabinet hebben principe-afspraken gesloten. Vandaag mogen  alle directeuren van de aangesloten woningcorporaties  hun stem uitbrengen over deze afspraken.

Tweede Kamerlid voor de SP Paulus Jansen en fractievoorzitter Tim Schipper van SP Utrecht deelden vanmiddag samen met anderen bij de ingang van de Jaarbeurs flyers uit en gingen in gesprek met mensen die naar het congres gingen. Jansen: “Ik denk dat we zo’n 100 directeuren gesproken hebben en ik hoop dat ze vanmiddag de juiste keuze maken en tegen dit akkoord stemmen.”

Verschillende woningcorporaties hebben zich al gekeerd tegen het akkoord dat Aedes wil sluiten met kabinet. Zij zijn niet tevreden met deze afspraken. Aedes gaat met de principe-afspraken onder andere akkoord met de verhuurdersheffing. Hierdoor moeten de corporaties jaarlijks 1,7 miljard euro gaan betalen aan de staatskas. Een gevolg hiervan kan zijn dat de huren de komende jaren flink zullen stijgen. De SP vindt dit onacceptabel. “Het leeuwendeel van woningcorporatie wil dit volgens mij helemaal niet”, laat Jansen weten. “Met dit akkoord hebben de woningcorporaties twee keuzes, sociaal blijven en failliet gaan of asociaal worden en overleven. Dit kan niet de bedoeling zijn. Er wordt in ieder geval vanmiddag een motie ingediend waarin word gevraagd om op enkele punten betere afspraken te maken.”