SP-Heerhugowaard over schrappen bushaltes: Provincie snapt er helemaal niets van

6 maart 2009

Sinds 14 december rijden de bussen in Heerhugowaard en wijde omgeving volgens een nieuwe dienstregeling. Eigenlijk is dat voorzichtig uitgedrukt want er is veel meer gebeurd dan dat er wat vertrektijden zijn veranderd. Veel haltes zijn opgeheven, routes zijn compleet veranderd. In sommige delen van de stad rijden vaker bussen, in andere delen rijden helemaal geen bussen meer. Grote vraag is natuurlijk: hoe ervaren de busreizigers deze veranderingen? Volgens de SP moet je de werkelijkheid waarnemen in de samenleving. Gewoon door de mensen te bevragen. Niet door nota’s te lezen waar je alleen maar leest wat bestuurders willen horen. SP-afdelingen in de regio houden daarom samen met de SP-fractie uit Provinciale Staten een enquête over de nieuwe dienstregeling.

OV-enquete NS-station Heerhugowaard

Huis-aan-huis gesprekken Bomenwijk
De Bomenwijk komt er in Heerhugowaard met de nieuwe dienstregeling het slechtst van af. SP-Heerhugowaard heeft daarom in sommige delen van de Bomenwijk huis-aan-huis gevraagd wat de wijkbewoners vinden van het opheffen van álle haltes in deze wijk. Eigenlijk valt de stemming in deze wijk nog het beste samen te vatten met verbijstering en twijfel aan het gezonde verstand van degenen die zoiets bedachten. “Dit is een wijk waar veel ouderen en mensen met een handicap wonen. Wat hebben zij er aan dat de bus sneller in Alkmaar is als ze niet mee kunnen?”

Hoe verzinnen ze het!
Er is vorig jaar een onderzoek gepresenteerd over waarom in de gemeente Heerhugowaard relatief zo’n groot beroep wordt gedaan op vervoersvoorzieningen uit de WMO. Eén van de oorzaken bleek de gebrekkige mogelijkheid van openbaar vervoer op wijkniveau. Wat doet de provincie? Zorgen dat er nog minder of helemaal geen bussen door de wijken rijden. SP-Heerhugowaard vindt het ongelofelijk dat verschillende overheden elkaar zo in de weg kunnen zitten. De provincie doorkruist hiermee het beleid om mensen (langer) zelfstandig te laten wonen en belemmert meedoen aan de samenleving. En dat voor een paar minuten tijdswinst.

OV-enquete - links Bert Putters

Links op de foto SP-statenlid Bert Putters deelt OV-enquetes uit op station Heerhugowaard

Enquête op internet
De SP-fractie in Provinciale Staten voert al maanden een Don-Quichot-strijd tegen deze verslechteringen. Tot nog toe tevergeefs. Nu de dienstregeling van kracht is, stromen de klachten binnen van particulieren, scholen en ouderencomplexen. Niet alleen omdat wijken verstoken zijn van busverbindingen, of er minder haltes zijn maar ook omdat aansluitingen op treinen zijn verslechterd, of hokjes en wachtruimtes zijn verdwenen. Gedeputeerde Staten doet net alsof alles prima gaat. Dat schoot de SP in het verkeerde keelgat. Zij maakte een enquête om samen met alle SP-afdelingen in de regio de reizigers te bevragen en zó duidelijk te maken wat er leeft onder de reizigers. In Heerhugowaard is afgelopen week een start gemaakt met het uitdelen van de enquête bij de bushaltes en onder treinreizigers van NS-station Heerhugowaard. Het SP- enquêteteam bestond uit actieve Heerhugowaardse leden, Bert Putters van de Statenfractie en secretaris Hans van Heiningen van de landelijke organisatie. Wie het enquête-team misliep kan de enquête ook online invullen op deze site.