Interview door Heerhugowaards Nieuwsblad met Nelly Wuis

7 september 2008

Interview door Heerhugowaards Nieuwsblad met Nelly Wuis

2 september jl. stonden we met een geïnterviewde Nelly Wuis in het Heerhugowaards Nieuwsblad. En nog wel op de voorpagina! Klik op 'lees verder' om het hele interview te lezen. Veel lees plezier!

'Het kriebelde bij mij al een hele tijd'

Nelly&ZOkrant
(Foto: Esther van der Linden/RM)

HEERHUGOWAARD - "Het moet een lekker actieve afdeling worden", vertelt Nelly Wuis. Ze heeft een kleine honderd mensen bij elkaar waarvan er een dertig zeer actief zijn en zeventig vooral willen meedenken over de landelijke, provinciale en lokale politiek.

In een afdeling van de SP moet het activisme en het besturen stevig verankerd zijn, vindt Wuis. "Maar onze kracht moet liggen in luisteren naar de mensen, wat leeft en speelt er in de samenleving. Wij willen vraag gestuurd werken en niet aanbod gestuurd. Er moet wel een verkiezingsprogramma komen, maar op basis van wat mensen vinden dat in de samenleving moet veranderen. Het moet niet de partij zijn die uitmaakt wat goed is voor de mensen."

Actie

De SP heeft bij de laatste landelijke verkiezingen een enorme winst behaald. "Dat is ons overkomen. Het gevaar bestaat dat de partij dan een bestuurderspartij gaat worden, zoals de PvdA. Ik vind dat we goed moeten bewaken waar we uit zijn voortgekomen. Het lokale activisme is onze basis. En als je aan mij vraagt: waar kies je voor fractie of actie? Dan zeg ik: 'actie spreekt me meer aan. Ik vind het veel leuker om met de Heerhugowaarders te kijken wat er beter kan en er dan voor te gaan'."

Kraam

Al langere tijd komen Heerhugowaardse SP-ers bij elkaar. Nu nog onder de vlag van de Alkmaarse afdeling. Er wordt gesproken over de plaatselijke visie, die wordt getoetst aan de landelijke en provinciale politiek. Tal van activiteiten worden ontplooid. Maandelijks staat er een kraam in Middenwaard, er komt een blad uit, ze gaan de wijken in, er worden cursussen voor leden voorbereid en er is een eigen website www.heerhugowaard.sp.nl .

Zelfstandig

In het najaar krijgt de groep van het partijbestuur te horen of Heerhugowaard een zelfstandige afdeling mag worden. Nelly Wuis wil dan graag de eerste voorzitter zijn. Een zelfstandige afdeling mag meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. "Maar ik wil dat zorgvuldig afwegen, want het risico bestaat dat de meest actieve leden in de fractie komen en dat daardoor het activisme achteruit gaat. Het activisme is onze basis, dat moeten we vasthouden."

Bescheiden

Bij de laatste landelijke verkiezingen haalde de SP in Heerhugowaard 17% van de stemmen binnen. Een hoog percentage ten gevolge van de vlucht die de SP nam. Wuis weet echter wel dat het percentage bij lokale verkiezingen veel lager zal liggen, ook door de rol die lokale partijen daarbij spelen."Maar éen of misschien twee zetels lijkt mij toch mogelijk", denkt een bescheiden Nelly Wuis.

Bron: Heerhugowaards Nieuwsblad