Help moedigste vrouw in Afghanistan

20 januari 2008

Help moedigste vrouw in Afghanistan

Als SP willen we Afghanistan steunen, maar niet met oorlog. Wat kunnen we dan doen, hier in Heerhugowaard? Hoe dragen we bij aan een beter leven voor onderdrukte vrouwen en mensen die het te arm hebben? Ja, stoppen met militaire missies levert Nederland 800.000 euro per dag op! Met dat geld kunnen we ontwikkelingssamenwerkers sturen opbouwprojecten steunen. Zover zijn we helaas nog niet. Een andere manier is het steunen van vooruitstrevende krachten, die het daar zwaar hebben. Zoals het geschorste vrouwelijk parlementslid Malalai Joya. Te kritisch en daarom haar leven niet veilig. Dat gaan we dus doen in Heerhugowaard! Net als elders in de wereld halen we handtekeningen op om Malalai Joya weer een stem te geven in het Afghaanse parlement. Om weer op te kunnen komen voor de mensen die het het hardst nodig hebben. Doe je mee?

Malalai Joya is een waanzinnig moedige jonge vrouw die onvermoeibaar strijdt voor een betere toekomst voor arme Afghanen. Ze strijdt ook onvermoeibaar voor emancipatie en politieke bewustwording van de Afghaanse vrouwen, die al jaren worden onderdrukt. Ze gaf alfabetiseringscursussen aan vrouwen die niet naar school mochten en richtte een gezondheidscentrum op omdat vrouwen niet naar een ziekenhuis mochten. Ze bond verbaal de strijd aan met de krijgsheren en drugsbaronnen. Onder hen is ze niet populair. Wel onder de bevolking. Zij werd de stem van arme Afghanen in het algemeen en vrouwen in het bijzonder. Op haar 24e werd ze al gekozen tot volksvertegenwoordiger. In het parlement werd ze met flessen bekogeld. Medeparlementsleden riepen op haar te verkrachten. De microfoon werd regelmatig uitgezet. In mei 2007 is ze geschorst voor de huidige zittingsduur van het parlement. Nog drie jaar. Inmiddels is ze 31 jaar en overleefde ze 4 moordaanslagen. Ze blijft overal spreken, in binnen- en buitenland. In een BBC -interview zei ze: “Ze kunnen mij vermoorden maar de proteststem zal blijven klinken want het is de stem van het volk van mijn land. “ Of zoals ze op haar website schrijft: “Je kunt een bloem vertrappen, maar niet voorkomen dat het lente wordt.”