Ziekenhuiskwestie: patientenbelang boven prestige

14 februari 2016

Ziekenhuiskwestie: patientenbelang boven prestige

Foto: SP
De kwestie over het ziekenhuis heeft de laatste tijd veel aandacht getrokken in de lokale politiek en heeft geleid tot spanningen tussen de gemeentes Alkmaar en Heerhugowaard. De SP Heerhugowaard vindt dat deze acties moeten ophouden en dat er gewoon moet worden gekeken naar het belang van de mensen in de regio. Mensen die een ziekenhuis nodig hebben.

Heerhugowaard wil het ziekenhuis MCA naar een nieuwe locatie halen en Alkmaar wil het op de oude locatie houden en verbouwen. Deze kwestie heeft zelfs geleid tot drastische maatregelen zoals het opzetten van een anonieme website door de gemeente Heerhugowaard die actief lobbyde voor een MCA in
Heerhugowaard. Alkmaar heeft als reactie daarop de bestuurlijke samenwerking tijdelijk op geheven. Heerhugowaard bood daarop weer aan om de grond waar het ziekenhuis lag aan Alkmaar aan te bieden door middel van een grenscorrectie.

De SP is van mening dat het verhuizen van het ziekenhuis naar het nieuwe terrein de beste optie is, ongeachte of dit gebied bij Heerhugowaard

of Alkmaar hoort. Het belang van de patiënten staat voorop volgens de afdeling. De SP vindt het jammer dat Alkmaar tegen beter weten in dat ziekenhuis in hun gemeente wil houden en daar zelfs toe bereid is om het belang van de patiënten in te leveren.

Wat de SP betreft is het ook al bijna onmogelijk om het ziekenhuis niet in Heerhugowaard te laten komen. De gemeente heeft al miljoenen aan belastinggeld van het Rijk geïnvesteerd na de toezegging dat het ziekenhuis ook daadwerkelijk zou komen.

De SP vindt dan ook dat Heerhugowaard de taak heeft om deze belofte van een ziekenhuis waar te maken.

De SP betreurt wel de houding van het college van Heerhugowaard. Zij vindt het jammer dat het college die anonieme site en Social Media hebben opgericht en hopen dat er in de toekomst meer transparantie kan zijn over dit soort zaken. De anonimiteit, die nooit blijvend is in dit soort gevallen, zet veel kwaad bloed en wordt dus onwenselijk geacht.

De SP wil beide gemeenten nog op het hart drukken dat het belang van de inwoners van de regio voorop hoort te staan. Als dit een grenscorrectie nodig maakt, dan moet dat maar zo zijn.

Jes Wedemijer

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.