Gele kaart voor nieuwe college

22 april 2014

Gele kaart voor nieuwe college

Vandaag stemde de SP blanco bij de wethoudersverkiezingen in de gemeenteraad, samen met de andere oppositiepartijen. Aanleiding was dat het oude college, dat bijna volledig terugkomt, de Heerhugowaardse burger niet heeft geïnformeerd over de bezuinigingsplannen die zij al ver voor de verkiezingen heeft voorbereid. De kiezer heeft daarmee deze plannen niet kunnen meewegen bij het stemmen.

In alle stilte heeft B&W voor de verkiezingen een bezuinigingscatalogus voorbereid waarin voor de komende vier jaar 12 miljoen aan bezuinigingen staan ingeboekt. Vlak voor de verkiezingen is dit stuk uitgekomen en er is verder geen ruchtbaarheid aan gegeven. Let op; dit zijn bezuinigingen die nog komen bovenop de bezuinigingen in  de zorg, de jeugd etc.

De debatten en de verkiezingen hadden over deze bezuinigingsvoorstellen van CDA, HOP en VVD moeten gaan. De coalitiepartijen hebben de burger niet geïnformeerd over hun ware plannen. De nieuwe coalitie van HOP, CDA, VVD, D66 en ChristenUnie hebben miljoenen bezuinigingen in de pen zonder dat de kiezers dit wisten. Als de burger correct was geïnformeerd over deze plannen had de burger dit mee kunnen nemen in zijn stem. Dat is nu niet gebeurd.
Op deze wijze politiek bedrijven stelt de politiek in een kwaad daglicht. Terecht zullen mensen zeggen dat er sprake is van achterkamertjespolitiek.
De SP stond niet alleen in zijn verontwaardiging. Ook GroenLinks, PvdA, Seniorenpartij en Burgerbelang hebben blanco gestemd uit protest. Daarmee werd zo'n 40% van de stemmen blanco uitgebracht. Het nieuwe college heeft daarmee de gele kaart gekregen die hij verdient.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.